Izba Administracji Skarbowej w Rzeszowie informuje o podpisaniu umowy o dofinansowanie w dn. 7.11.2025 r. z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i przystąpieniu do Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, Priorytet FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności, Działanie FENX.01.01. Efektywność energetyczna.
W ramach konkursu nr FENX.01.01-IW.01-004/24 (link: FENX.01.01-IW.01-004/24 ) dla działania FENX.01.01 Efektywność energetyczna priorytet FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 Izba Administracji Skarbowej w Rzeszowie realizuje projekt pn. „Przebudowa w celu poprawy efektywności energetycznej budynku Urzędu Skarbowego w Krośnie przy ul. Składowej 5".
Cel projektu:
Celem głównym niniejszego projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej budynku użyteczności publicznej, jakim jest Urząd Skarbowy w Krośnie. Wynikają z niego następujące cele szczegółowe:
1. Obniżenie kosztów eksploatacji budynku.
2. Racjonalizacja gospodarki zasobami naturalnymi poprzez zmniejszenie zużycia energii elektrycznej i cieplnej.
3. Obniżenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery.
4. Zwiększenie wykorzystania energii odnawialnej w obiekcie Urzędu.
5. Zwiększenie świadomości ekologicznej wśród użytkowników budynku.
Termomodernizacja budynku przyczyni się do ograniczenia strat ciepła poprzez zmniejszenia poboru energii cieplnej i elektrycznej, a tym samym do ograniczenia emisji szkodliwych gazów i pyłów do atmosfery, co będzie miało pozytywny wpływ na stan środowiska naturalnego. Realizacja projektu wpłynie również na zmniejszenie kosztów utrzymania obiektu. W związku z powyższym zdefiniowano cele ogólne projektu, którymi są:
- poprawa efektywności energetycznej budynku użyteczności publicznej, tj. budynku biurowego Urzędu Skarbowego w Krośnie,
- kompleksowa termomodernizacja budynku biurowego Urzędu Skarbowego w Krośnie.
Przedstawione powyżej cele dotyczące realizacji projektu wynikają z zidentyfikowanych problemów, tj:
- niskiej efektywności energetycznej budynku,
- dużego zużycia energii,
- wysokich kosztów ogrzewania budynku,
- dużych strat ciepła.
Główne elementy projektu w zakresie robót budowlanych to:
- ocieplenie stropodachu wentylowanego,
- ocieplenie stropodachu pełnego,
- ocieplenie ścian zewnętrznych,
- ocieplenie ścian zewnętrznych przy gruncie wraz z wykonaniem izolacji przeciwwilgociowej,
- wymiana stolarki okiennej,
- wymiana drzwi zewnętrznych,
- przebudowa kotłowni c.o. (systemu grzewczego) – demontaż starych kotłów wraz z instalacją kotłowni oraz montaż nowych kotłów kondensacyjnych zasilanych gazem ziemnym wraz z osprzętem oraz systemem odprowadzania spalin,
- wykonanie nowej instalacji c.o. z rur izolowanych wraz z montażem nowych grzejników wyposażonych w zawory termostatyczne,
- budowa instalacji fotowoltaicznej,
- montaż instalacji wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej,
- montaż centralnej instalacji klimatyzacji uzbrojonej w czujniki otwarcia okien,
- budowa systemu zarządzania budynkiem (BMS),
- wymiana oświetlenia na energooszczędne LED, wraz z zastosowaniem automatyki,
- rozbiórka komina c.o.,
- wykonanie konstrukcji żelbetowej oraz budowa muru oporowego,
- roboty wykończeniowe – sufity podwieszane, tynki, malowanie.
Realizując powyższe cele planowane jest osiągnięcie następujących rezultatów Projektu:
Wskaźniki produktu:
| Lp. | Nazwa wskaźnika | Jednostka miary | Wartość docelowa |
| -1- | -2- | -3- | -4- |
| Liczba zmodernizowanych energetycznie budynków | szt. | 1 | |
| Budynki publiczne o udoskonalonej charakterystyce energetycznej | m2 | 1 556,95 | |
| Liczba zmodernizowanych indywidualnych źródeł ciepła | szt. | 2 | |
| Dodatkowa zdolność wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł OZE | kWe | 38,1 |
Wskaźniki rezultatu:
| Lp. | Nazwa wskaźnika | Jednostka miary | Wartość bazowa | Wartość docelowa |
| -1- | -2- | -3- | -4- | -5- |
| Ilość zaoszczędzonej energii cieplnej | MWh/rok | 0,0 | 299,0 | |
| Szacowana emisja gazów cieplarnianych | tona ekwiwalentu CO2/rok | 108,7 | 38,3 | |
| Roczne zużycie energii pierwotnej w: budynkach publicznych | MWh/rok | 510,1296 | 143,2333 | |
| Zmniejszenie zużycia energii końcowej w wyniku realizacji projektu | GJ/rok | 0,0 | 1 027,08 |
Grupa docelowa:
Projekt przebudowy Urzędu Skarbowego w Krośnie może mieć wpływ na szeroki zakres odbiorców, obejmujący zarówno osoby korzystające z budynku, jak i osoby niekorzystające z niego bezpośrednio. Poniżej przedstawiono charakterystykę głównych grup docelowych:
- Izba Administracji Skarbowej w Rzeszowie:
Oszczędność energii: Przebudowa budynku będzie prowadzić do poprawy efektywności energetycznej, co pozwoli na zmniejszenie kosztów operacyjnych i przyczyni się do ochrony środowiska.
Zapewnienie bezpieczeństwa: Przebudowa infrastruktury technicznej, w tym instalacji grzewczych i elektrycznych zwiększy bezpieczeństwo i komfort użytkowania budynku.
Dostosowanie budynku: Przebudowa budynku poprzez wykonanie docieplenia, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz modernizację systemów technicznych, a także poprzez budowę instalacji fotowoltaicznej i systemu zarządzania budynkiem (BMS) zapewni dostosowanie budynku do współczesnych standardów technicznych i prawnych.
- Pracownicy Urzędu Skarbowego w Krośnie:
Warunki pracy: Modernizacja systemów grzewczych oraz budowa instalacji wentylacji mechanicznej i centralnej instalacji klimatyzacji znacząco poprawi komfort termiczny dla pracowników urzędu, zapewniając im bardziej komfortowe warunki pracy w ciągu całego roku.
Zwiększenie bezpieczeństwa: Modernizacja instalacji elektrycznej i przeciwpożarowej wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa pracy pracowników poprzez zapewnienie bezawaryjnej pracy infrastruktury technicznej.
Zdrowie i samopoczucie: Przebudowa budynku zapewni pracownikom możliwość pracy w nowoczesnym i komfortowym środowisku biurowym.
- Klienci Urzędu Skarbowego w Krośnie:
Komfort i wygoda: Przebudowa budynku poprawi komfort i wygodę dla osób odwiedzających urząd skarbowy, zapewniając im przyjemniejsze i bardziej komfortowe warunki oczekiwania i obsługi.
Załatwianie spraw: Usprawnienia infrastruktury technicznej wpłyną na szybszą i bardziej efektywną obsługę podatników.
Postrzeganie urzędu: Przebudowa budynku poprawi wizerunek urzędu skarbowego jako instytucji nowoczesnej i odpowiedzialnej społecznie.
- Mieszkańcy Krosna oraz powiatów ościennych:
Estetyka: Przebudowa budynku poprawi wygląd budynku urzędu skarbowego, co będzie mieć pozytywny wpływ na estetykę otoczenia i wizerunek całej społeczności.
Ochrona środowiska: Inwestycja przyczyni się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczenia powietrza, co będzie mieć pozytywny wpływ na środowisko naturalne i zdrowie mieszkańców.
Wizerunek: Realizacja inwestycji wpłynie na wzmocnienie lokalnego wizerunku Krosna jako miasta dbającego o nowoczesność i ekologię.
Lokalne firmy: Realizacja projektu termomodernizacji może generować lokalne miejsca pracy i wspierać lokalne firmy budowlane.
Wartość całkowita projektu: 7 172 746,49 zł
Maksymalna kwota wydatków kwalifikowalnych wynosi 6 265 600,88 zł
Wkład Funduszy Europejskich jako dofinansowanie projektu z budżetu środków europejskich ma wynieść 85 % wydatków kwalifikowalnych: 5 325 760,74 zł
Termin realizacji projektu: 31.12.2027 r.
Zgłaszanie nieprawidłowości:
Informujemy równocześnie, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje o funkcjonowaniu formularza oraz adresu e-mail pozwalających na poinformowanie o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości w projektach współfinansowanych ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Narzędzia te zostały przygotowane przez Instytucję Zarządzającą – by umożliwić zgłaszanie podejrzenia nieprawidłowości dotyczących projektów finansowanych ze środków FEnIKS 2021-2027.
By zgłosić nieprawidłowość można skorzystać w szczególności z:
- formularza (link: zgłaszanie nieprawidłowości lub nadużyć )
- adresu e-mail: naduzycia.feniks@mfipr.gov.pllub rownosc.feniks@mfipr.gov.pl
Zgłaszanie nieprawidłowości związanych z zasadami równości oraz zapisami Karty Praw Podstawowych (KPP) i Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych (KPON):
Z uwagi na realizację Projektu związanego z poprawą efektywności energetycznej budynku Urzędu Skarbowego w Krośnie przy ul. Składowej 5 zgodnie z założeniami Karty Praw Podstawowych (KPP) i Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych (KPON), Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje o możliwości zgłaszania podejrzenia o niezgodności projektu lub działań Beneficjenta z KPP lub KPON. Sygnały, zgłoszenia, skargi dotyczące wystąpienia niezgodności Projektu w tym zakresie można przekazywać za pomocą następujących form:
- poczty tradycyjnej – w postaci przesyłki listowej na adres ministerstwa:
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Klimatu i Środowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa lub Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ul. Konstruktorska 3a 02-673 Warszawa,
- skrzynki nadawczej e-PUAP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Klimatu i Środowiska lub Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej, o których mowa w ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045, z późn. zm.),
- formularza internetowego e-Nieprawidłowości, dostępnego na stronie www.feniks.gov.pl,
- mechanizmu sygnalistycznego rozumianego jako dedykowany adres e-mail: mailto:rownosc.feniks@mfipr.gov.pllub mailto:naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl
- doręczenia osobistego do kancelarii Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub kancelarii Ministerstwa Klimatu i Środowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa lub kancelarii Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ul. Konstruktorska 3a, 02-673 Warszawa.