W celu prawidłowego stosowania przepisów art. 126 – 130 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.) dalej zwanej „ustawą o VAT", regulujących funkcjonowanie systemu TAX FREE, przypominamy zasady uzyskania przez podróżnego prawa do zwrotu podatku VAT z tytułu wywozu towarów nabytych na terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego.
System zwrotu podatku VAT podróżnym (system TAX FREE), dotyczy transakcji sprzedaży realizowanych przez sprzedawców, uczestniczących w tym systemie, na rzecz podróżnych z państw trzecich, tj. osób fizycznych niemających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej. Jego istotą jest dokonanie zwrotu VAT podróżnemu.
Zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy o VAT, osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zwane dalej "podróżnymi", mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego.
Celem art. 126-130 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), dalej „ustawa o VAT", jest uzyskanie przez podróżnego zwrotu podatku VAT z tytułu wywozu towarów nabytych na terytorium kraju poza terytorium UE w ilościach wskazujących na ich konsumpcyjne, a nie handlowe przeznaczenie. Definicja bagażu osobistego (art. 56 ust. 5 ustawy o VAT) oraz jej wykładnia językowa wskazują, że istnieje swoiste ograniczenie co do ilości towarów wywożonych przez podróżnego i jednoznacznie wskazują, że przewożone w tym bagażu towary nie mogą mieć przeznaczenia handlowego.
Ugruntowane orzecznictwo sądów administracyjnych oraz interpretacje indywidualne Ministra Finansów potwierdzają, że system TAX FREE adresowany jest jedynie do podmiotów, które nabywają towary w ilościach wskazujących na ich niehandlowy charakter (I SA/Kr 1620/15, I FSK 1222/11, I SA/Rz 403/15).
Dostawa i wywóz towarów, których ilość wskazuje na charakter inny niż detaliczny (prywatny, osobisty) podlegają zasadom ogólnym regulującym procedury eksportowe, zarówno w podatku VAT, jak i w przepisach celnych.
W przypadku, gdy wywożone towary mają charakter handlowy oraz spełniają warunki określone przepisami celnymi dotyczącymi eksportu towarów, do wywozu tych towarów powinny być zatem stosowane dokumenty określone przepisami celnymi, w tym zgłoszenie celne. Wywóz takich towarów nie może być jednocześnie wywozem o charakterze okazjonalnym jakiego dokonuje podróżny. Tym samym nie może być poświadczony na dokumencie TAX FREE, stosowanym w tym systemie.
Regulacja umożliwiająca dokonywanie ustnego zgłoszenia celnego w odniesieniu do towarów o charakterze handlowym, których wartość nie przekracza 1.000 EUR lub ich masa netto nie przekracza 1.000 kg (art. 137 ust. 1 lit. b rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446) jest regulacją funkcjonującą dla potrzeb celnych i nie ma przełożenia na stosowanie rozwiązań swoistych dla systemu TAX FREE.
Podkreślić także trzeba, że przepisy celne zawierają odrębną regulację dotyczącą ustnego zgłoszenia celnego do wywozu w odniesieniu do towarów o charakterze niehandlowym (art. 137 ust. 1 pkt a rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446) tj. m.in. towarów znajdujących się w bagażu osobistym podróżnych. Na bagaż osobisty podróżnych składają się towary mające charakter okazjonalny oraz wyłącznie przeznaczone na użytek własny podróżnych, lub ich rodzin lub na prezenty, a rodzaj i ilość takich towarów nie może wskazywać na ich przywóz lub wywóz w celach handlowych (art. 1 pkt. 21 lit. b rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz. Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 1, z późn. zm.). Regulacje te odpowiadają właśnie wywozowi towarów w ramach systemu TAX FREE.