«Powrót

Informacje w zakresie realizacji procedury wywozu związane z BREXIT – właściwość miejscowa urzędu wywozu, dowody alternatywne.

Informacje w zakresie realizacji procedury wywozu związane z BREXIT – właściwość miejscowa urzędu wywozu, dowody alternatywne.

Informacje w zakresie realizacji procedury wywozu związane z BREXIT – właściwość miejscowa urzędu wywozu, dowody alternatywne.

Do dnia 31.12.2020 r. Zjednoczone Królestwo pozostaje członkiem UE więc nie ma obowiązku i technicznej możliwości składania zgłoszenia celnego dla towaru wywożonego z Polski na jego obszar. Brak jest możliwości złożenia zgłoszenia „z wyprzedzeniem", bowiem system AES/ECS2, zbudowany w oparciu o unijną specyfikację funkcjonalną, odrzuci zgłoszenie celne z kodem kraju przeznaczenia „UK".

Celem zapewnienia jak najmniej problematycznego okresu przejściowego (pomiędzy ostatnimi dniami grudnia 2020 i pierwszymi dniami stycznia 2021 r.) wyjaśniamy:

Od dnia 1.01.2021 dla towarów wywożonych z Polski do Zjednoczonego Królestwa powstaje obowiązek złożenia zgłoszenia wywozowego i od tej daty należy składać takie zgłoszenia, co umożliwi również odpowiednia zmiana aplikacji IT dokonana na poziomie unijnym. Ministerstwo Finansów uczula przedsiębiorców, iż brak zgłoszenia towarów do procedury wywozu oznacza m. in. brak możliwości zastosowania 0% VAT dla wywiezionych towarów. Dlatego nie tylko obowiązkiem ale i w interesie eksportera jest dokonanie zgłoszenia do procedury wywozu.

Zgodnie z art. 221 rozporządzenia wykonawczego 2015/2447Z zgłoszenie wywozowe należy złożyć w:

  • urzędzie właściwym dla siedziby eksportera,
  • jeżeli nie ma takiej możliwości zgłoszenie powinno być złożone w urzędzie celnym właściwym dla miejsca, gdzie towary są pakowane lub ładowane do transportu wywozowego,
  • o ile ten przepis nie może mieć zastosowania zgłoszenie wywozowe powinno być złożone w innym urzędzie celnym w danym państwie członkowskim właściwym dla danej operacji ze względów administracyjnych. W naszej ocenie przypadek, gdy towary wyjechały przed 1.01.2021 w celu ich wprowadzenia na terytorium Zjednoczonego Królestwa a fizyczne opuszczenie obszaru celnego UE będzie następować 1.01.2021 godz. 00.01 lub później, może zostać oceniony jako względy administracyjne dla złożenia zgłoszenia celnego w urzędzie we właściwości którego fizycznie znajduje się towar lub w urzędzie przez który towary opuszczą obszar celny UE (np. w portach morskich, portach powietrznych, urzędach celnych zlokalizowanych na przejściach granicznych ze Zjednoczonym Królestwem), czyli zgłoszenie składane jest w trakcie transportu towaru.

Nie można wykluczyć, że w pierwszym okresie po wyjściu Zjednoczonego Królestwa z UE mogą wystąpić przejściowe problemy z uzyskaniem potwierdzenia wyprowadzenia towaru z obszaru celnego UE po stronie faktycznych urzędów wyprowadzenia. Celem zapewnienia sprawnej obsługi procedury wywozu w zakresie potwierdzenia jej zakończenia rekomendujemy przedsiębiorcom na etapie obsługi zgłoszenia w urzędzie wyprowadzenia (granicznym) jak też/lub na etapie wprowadzenia towaru na terytorium Zjednoczonego Królestwa pozyskiwanie wszelkich możliwych potwierdzeń faktu wyprowadzenia towarów i ich dostawy do UK. Dokumenty te będą mogły stanowić dowód, na podstawie którego urząd wywozu będzie mógł potwierdzić fakt zakończenia procedury wywozu poprzez wyprowadzenie towarów z obszaru celnego UE.

Jednocześnie uprzejmie informujemy, że w szczególnych przypadkach możliwe jest także złożenie zgłoszenia retrospektywnego (już po faktycznym wyprowadzeniu). Zgłoszenie to składane jest do urzędu celnego właściwego ze względu na siedzibę eksportera, w sytuacji  gdy towary omyłkowo wyjechały z obszaru UE bez zgłoszenia wywozowego a zgłaszający przedstawia dowody alternatywne potwierdzające fakt wyprowadzenia towarów.

Szczegółowe zasady dokonywania zgłoszeń retrospektywnych oraz katalog przykładowych dowodów alternatywnych znajduje się w „Instrukcji w zakresie obsługi w systemie AES", Sekcja A pkt 7 ppkt 7.1.

Jednocześnie uprzejmie przypominamy o konieczności rejestracji eksporterów w usłudze e-Klient i otrzymanie numeru EORI (o ile podmiot nie posiada tego numeru).