«Powrót

KAS patronuje kampanii społecznej BCC dotyczącej walki z nielegalnymi wyrobami tytoniowymi

KAS patronuje kampanii społecznej BCC dotyczącej walki z nielegalnymi wyrobami tytoniowymi

KAS patronuje kampanii społecznej BCC dotyczącej walki z nielegalnymi wyrobami tytoniowymi

Grafika z tekstem
  • Krajowa Administracja Skarbowa objęła patronatem kampanię społeczną Business Centre Club prowadzoną pod hasłem „Wspólna walka z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowym na bazarach i targowiskach".
  • Celem kampanii jest zwiększenie świadomości społecznej w zakresie zagrożeń związanych z nielegalnymi wyrobami tytoniowymi.

Handel nielegalnymi papierosami i tytoniem jest zjawiskiem wciąż spotykanym na bazarach i targowiskach. Hasłem prowadzonej przez BCC kampanii informacyjnej jest „Wspólna walka z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowym na bazarach i targowiskach", a jej celem jest zwiększenie świadomości dotyczącej nielegalnych wyrobów tytoniowych, ograniczenie popytu na nie i utrudnienie ich dostępności.

Konsumenci często nie zdają sobie sprawy, że kupując nielegalne wyroby tytoniowe wchodzą w konflikt z prawem oraz, że grożą im za to wysokie grzywny. Nabywanie, przechowywanie, przewożenie, przesyłanie i przenoszenie nielegalnych wyrobów tytoniowych, a także pomaganie w ich zbyciu czy ukryciu stanowi przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Ponadto osoby nabywające papierosy niewiadomego pochodzenia często nie zdają sobie też sprawy z tego, że za produkcją i handlem nielegalnymi wyrobami tytoniowymi stoją zorganizowane grupy przestępcze.

Nielegalne wyroby tytoniowe stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia konsumentów. Papierosy kupowane na bazarach często są podróbkami, pochodzą z nielegalnego źródła - z przemytu lub „podziemnej" produkcji i nie spełniają żadnych norm jakości. Często produkowane są przy użyciu prymitywnych maszyn, a surowiec wykorzystywany do ich wytwarzania zawiera wiele niebezpiecznych dla zdrowia substancji.

Wielkość szarej strefy wyrobów tytoniowych w Polsce systematycznie spada. W 2015 r. szara strefa stanowiła nawet 19 proc polskiego rynku wyrobów tytoniowych. W 2017 r. wynosiła niecałe 16 proc. W 2018 r. spadła do najniższego w historii prowadzonych badań poziomu 11,3 proc. (wg Instytutu ALMARES), a wg raportu KPMG wielkość szarej strefy w obszarze papierosów była w Polsce nawet niższa - oszacowano ją na 9,9 proc.

Ostatnie sukcesy w walce z tytoniową szarą strefą to efekt działań regulacyjnych uszczelniających rynek, racjonalnej polityki akcyzowej oraz ogromnego wysiłku służb państwowych. W latach 2017 – 2018 KAS zlikwidowała 134 nielegalne wytwórnie wyrobów tytoniowych (fabryki papierosów i krajalnie tytoniu). Działania te mają bezpośrednie przełożenie na stabilizację i wzrost legalnego rynku, a tym samym na zwiększenie wpływów budżetowych z tytułu akcyzy od wyrobów tytoniowych. W 2018 r. były one o ponad miliard złotych większe niż w 2017 r. i osiągnęły najwyższy poziom w historii: 19,8 mld zł.